Kiedy pić kawę?

Większość z Nas wie, że kawa wypita popołudniu lub wieczorem może powodować problemy z zaśnięciem. Pór dnia w których nie powinno się pić kawy jest więcej. Działanie jest podobne, jak z substancjami chemicznymi (np. lekami). Mają różne działanie w zależności o której się je przyjmuje. Zacznijmy jednak od POCZĄTKU.

Kawa pochodzi z Afryki. Picie kawy zapoczątkowali Arabowie w XI w. Pierwsza kawiarnia została założona w Wiedniu w 1683r przez Polaka- Jerzego Kulczyńskiego.

Kawa ma wpływ na nasz organizm. Zawarta w niej kofeina podnosi na krótko ciśnienie krwi, przyspiesza akcje serca, rozszerza naczynia krwionośne oskrzeli (organizm jest lepiej dotleniony).W mózgu natomiast blokowane są receptory przekazujące informacje o potrzebie snu, znika także zmęczenie. Kofeina zmniejsza ryzyko występowania raka wątroby, chroni ją przed uszkodzeniem. Zmniejsza ona także ryzyko raka pęcherza, ponieważ kawa jest moczopędna i wypłukuje szkodliwe substancje wraz z oddawaniem moczu.

KIEDY                                                                                        

Zaraz po przebudzeniu nasz organizm posiada duże stężenie kortyzolu, co oznacza, że nie powinniśmy wtedy sięgać po kubek ciepłej kawy.  Powinniśmy ją pić między godziną 9:30 a 11:30, o tej porze stężenie kortyzolu spada. Kolejny skok następuje koło godziny 12:00, który może utrzymywać się do godziny. Picie kawy w tym czasie nie ma większego sensu. Wg prof. Charles Spence z Oksfordu, ważną rolę oprócz godziny (9:30-11:30) odgrywa też to, że kawę powinniśmy pić w dobrze oświetlonym pomieszczeniu lub na łonie natury. Dobrze jest też słuchać przyjemnej muzyki, najlepiej śpiew wokalisty o niskim głosie. Nasza kawa powinna mieć intensywny aromat, ponieważ o smaku decyduje w większości węch. Kofeina utrzymuje się w naszym organizmie przez 1h, ale jej działanie możemy odczuwać jeszcze przez kolejne 4h. 

Organizm często przyzwyczaja się do stałej dawki kofeiny. Jeśli pijemy codziennie “małą czarną”, nie zadziała ona na Nas, a żeby pobudzić organizm będziemy sięgać po coraz więcej i coraz mocniejsze kawy. Przeciętna filiżanka zawiera około 150 mg kofeiny. Dwie filiżanki kawy dziennie nie wpływają negatywnie na nasz organizm.

Pamiętajmy! W niewielkiej ilości – kawa działa pobudzająco i poprawia efektywność.

W większych dawkach – kofeina dekoncentruje, rozprasza, obniża sprawność.

ODCHUDZANIE

Osobom które chcą zrzucić parę kilogramów, oprócz regularnej aktywności fizycznej i diety, poleca się picie kawy “espresso”. Wspomaga ona trawienie i obniża ochotę na sięganie po coś słodkiego. Espresso ma bardzo mało kalorii (2 kcal/ 100ml). Pamiętajmy, iż każdy “dodatek” do naszej kawy zwiększa jej kaloryczność tj. cukier, słodzik, mleko, bita śmietana, czekolada, syropy smakowe.

Kawa wypita po treningu nie jest wskazana. Podwyższony poziom kortyzolu blokuje spalanie tkanki tłuszczowej. Zrezygnuj także z jej picia, gdy jesteś na czczo. Szybko stawia na nogi, jednak stan ten jest krótkotrwały i szybko człowiek opada z sił. Kawa spożywana na pusty żołądek powoduje wilczy głód, nad którym trudno później zapanować.

INNE SPOSOBY

Jeśli chcesz ograniczyć picie kawy postaraj się rano po przebudzeniu odsłonić okna, zapalić w pomieszczeniu światło. Im szybciej dotrze światło do Twoich źrenic, tym szybciej mózg obudzi się aby działać. Zafunduj swojemu organizmowi pożywne  śniadanie ze szklanką soku lub herbaty (bez cukru).

 

Bez tytułu